first time guna perkhidmatan poslaju ;)


yesterday was my very first time pergi dekat kaunter poslaju dalam pejabat pos. aku tak pernah lansung pos barang. pos surat or kad ada la. barang memang tak pernah.


so, disebabkan ke'bengong'an aku dalam pos mengepos ni, aku ambil masa yang sangat lama untuk settlekan hadiah2 giveaway tu walaupun rupanya senang kacang je. apa yang complicated sangat otak aku fikir entah.


tapi mula2 aku beli sampul pos ekspress sebab aku fikir bangle and ring tu kecik je pun! masa beli tu terus beli 4 engkau! tak ada tanya2 makcik dekat kaunter tu pun. sekali dia tulis sampul untuk document je la weh. berat tak boleh berapa gram, tebal tak boleh lebih berapa mm semua ada tulis. bila fikir2, memang tak lepas lah. buat penat je. bazir duit aku =__='
moral : jangan jadi bodoh sombong. malu bertanya sesat jalan. *aku la tuuu. uwaaa*
last2 aku beli la kotak hadiah yang biasa tu lepas tu balut guna kertas minyak.


ada tak yang tak tahu macamana nak pos barang jugak? meh aku nak tunjuk procedure pos barang guna poslaju. hehe. saja nak berkongsi pengetahuan. :PP

  1.  pergi dekat kaunter tu bawak barang yang nak di pos nanti orang tu bagi borang camni:

    info yang wajib isi : nama, alamat and number phone pengirim & penerima

    tapi aku tulis kan tak berapa nak laju cepat penat pulak tu. so, mintak perkhidmatan my boyfriend lah tolong isi. hihi
    thank you sayangggg :PP

  2. nanti diorang timbang, lekatkan borang tu dekat kotak and mintak duit bayaran pos. haaa, see! senang je! hahaha. baru aku tau.

  3. lepas tu diorang pun bagi la salinan borang tu as receipt. dah siap! :D



hari ni, one of the winner dah terima hadiah. bagus bagus. nak dekat raya ni so aku tak expect boleh sampai cepat. anyway thanks poslaju! :))


  1. wah besla pemenang ade hadiah. hehe. memule pos barang pun cmtu dulu. muke terkial-kial sorang2 T.T btw, teringin nak jumpe najlaa next sem.firdaus dapat 8th kolej jugak ke? jomla dtg kolej kitorg ;p

    ReplyDelete
  2. @ainaa; teringin nak jumpa ainaa jugak! hee. yup, daus dkt 8th. ainaa pn eyh? hoho. i'll definitely be there :P see ya!!

    ReplyDelete
  3. sebelum nak pos tu kene balut dulu yer dengan kertas minyak ? info ni menolong la mana la tau kan satu ari nt nk pos hadiah kat umi plak...

    ReplyDelete
  4. @amor diah; tak sure la WAJIB or tak. tapi masa dekat pejabat pos tu, SEMUA orang balut pakai kertas minyak. hehe

    ReplyDelete
  5. Tapi kalau shawl or baju masukkn dlm plastik lut sinar then masukkn dlm smpul tu kn ?

    ReplyDelete
  6. biasanya kalau nak pos barang guna pos laju suka guna sampul prepaid (prabayar) pos laju tu. lebih mudah dan jimat sebab:
    1) tak payah nak sampul sendiri barang yang nak dipos sebab sampul prepaid tu dah lengkap dengan bubble wrap bagai, masukkan barang tu then seal penutup sampul.
    2) sampul besar RM9 (1kg berat barang), sampul kecil RM6 (less than 500gm). tapi biasanya belasah je berapa berat pun asalkan boleh seal sampul tu :D biasanya kalau pos di pusat pos laju orang pos tu tak kisah pun, takde nya nak timbang bagai parcel tu...yang kisah banyak bila pos parcel di pejabat pos biasa tu...mau dia mintak tambah bayar kalau berat parcel melebihi had sampul prepaid tu.
    3) tak perlu nak beratur, datang terus ke kaunter serahkan parcel dan salinan resit untuk pej pos penerima
    **salinan resit kita sebagai penghantar tu ambil siap2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana nk beli sampul prepaid tu ye??

      Delete
  7. Better late than never kan Najlaa. Lepas ni da expert la pos-mengepos barang..hihi

    ReplyDelete
  8. Teringat masa 1st time gak dulu, lama gak amik masa...tapi last2 berjaya lah dengan cemerlang lepas tanya brader kat kaunter tu...haha nice post beb!

    ReplyDelete
  9. Tingkiu yer..sy xpandai pos barang...skg bolee la blja pos brg hihi

    ReplyDelete
  10. Assalm nk tnye,klau nak ambk borg tu kena ambk no giliran juga ke?
    #first time

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak perlu. mintak je kat kaunter hehe.

      Delete
    2. kat tempat saya kena amik no giliran dulu hikhikhik..

      Regards ADIB SITE

      Delete
  11. Salam nk tanya , kalau as an online seller , boleh ke nak sekali pos terus banyak banyak

    ReplyDelete
  12. nak tanya klau nak pos kotak kasut.. kena bayar bape

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum...mcm mna ya kalau kita nk pos barang mcm gelang yg manik tu....nk kna minta smpul dekt kaunter ke...atau ambik sendiri...

    ReplyDelete
  14. Hai...nak tanya,kertas kuning@minyak tu kena beli sendiri or kena sediakan kat pejabat pos??

    ReplyDelete

Makeover by Butterfly Project