Aku Survivor Accident 10/10/10

10 Oktober 2010 (10/10/10).

Perfect memorable date. paling sesuai kalau orang kahwin time ni. zaman sekarang ni kan orang memang nak pilih date best2 time kahwin kan. Sheikh Muszaphar Shukor pun pilih this date for his wedding.

yes, finally i've gained enough strength to blog about this (refer title post). kenapa nak blog jugak pasal ni? sebab dalam 19 tahun nak masuk 20 tahun hidup ni, ni antara peristiwa terpenting yang pernah jadi AND ada la acquaintances yang nak tahu what happened to my hand bila tengok berbandaged either in pictures or jumpa kat luar (meaning to say : diorang tak tahu i was involved in the 10/10/10 accident)

actually aku pun blur2 dengan apa yang jadi at that time disebabkan aku tengah tidur waktu berlakunya kejadian ni. the exact time and place pun aku tak sure. dengar orang keliling cakap je. macamana jadi lagi la aku tak tahu. afir je yang cerita.

my aunt sent 1 folder gambar waktu kejadian tu. it's in mama's lappy. nak delete dah, so alang2 tengah guna lappy mama ni, aku letak sekali gambar2 yang ada. yang ngeri2 sangat tak letak.

according to yang tangkap gambar ni (siapa la agaknya, rajin betul nak tangkap2 gambar orang accident, berani!) this accident took place di kilometer:

melibatkan: paling penting: bus ekspres DELIMA (aku and afir passenger bus ni laa), bus JKM etc etc (tak sure so taknak main suka2 tulis)



jammed yang sangat teruk:

tengok yang atas jalan raya tu. seluar hitam baju merah tu aku laa. sebelah tu my boyfriend, afir. they took off my shawl sebab nak balut tangan yang bleeding dengan teruknya sementara tunggu ambulance sampai


"Allah takkan uji seseorang itu dengan ujian yang tak tertanggungnya"


Alhamdulillah masa kejadian, aku tengah tidur, so trauma tak teruk or lama sangat

Alhamdulillah masa kejadian, afir ada dengan aku, sat next to me, so he was there to hold me in his arm trying to save me

Alhamdulillah, injuries aku di kepala, bahu dan tangan menyebabkan aku tak boleh bangun (duduk) so aku tak tengok keadaan keliling yang dahsyat tu

Alhamdulillah, ada orang ramai yang tolong aku and afir kat situ

Alhamdulillah, handphone aku still ada dalam poket seluar so orang ramai boleh tolong call kan mama and mama pun sampai cepat dekat hospital tu 

Alhamdulillah, aku antara mangsa terawal yang sampai di Hospital Tunku Jaafar Seremban

Alhamdulillah, family aku dapat halang doctor2 kat seremban from amputation and figured out ada pakar tangan di HUKM and i was transferred there a day after the accident

Alhamdulillah, tangan afir pun tak kena amput and he was transferred to PPUM a few days after aku dah ke HUKM

Alhamdulillah family aku ramai bagi support when i really need it
Alhamdulillah, afir and i tak ada kecederaan kat otak and kaki

Alhamdulillah, tak banyak barang aku yang hilang masa accident tu. purse dangan segala barang di dalamnya pun masih ada. even laptop pun tak rosak.

Alhamdulillah, Allah bagi aku peluang untuk terus hidup. it has been 5 months since the accident happened. walaupun nikmat tangan kiri aku dah kurang, well at least i still have it now. it's just the functioning's not so good. 

.
.
.
.
.
.
kecederaan aku agak teruk la. i lost a few bones and tendons di bahagian tangan especially at the wrist. maybe nanti aku nak post pulak about my injuries.

afir lagi teruk actually. aku teruk kat bahagian wrist dan ke bawah, afir pulak from siku dan ke bawah.

both of us yang teruknya bahagian tangan kiri laa. lain2, if ada pun, minor je.
.
.
.
.
.



kitorang tarik diri from the first semester in U and tangguh 2nd semester.
So, InsyaAllah bulan 9 ni sambung balik study kat UM laa. 
  1. waa, baru kte taw ceritanya:)
    alhamdullilah da sembuh:)

    ReplyDelete
  2. SABAR ye najla...
    ade hikmah disebalik tuh..
    ALLAH akan menguji hambanya mengikut level ketabahan..
    so ko org yg sgt tabah k !

    ReplyDelete
  3. sitinurulafiah: yes, alhamdulillah :)

    pnaz: thanks babe :)

    ReplyDelete
  4. ALHAMDULILLAH.at least DIA masih memberi peluang kehidupan buat u ol untuk terus beramal kepadaNYA.tabah menghadapi segala ujian NYA.

    ReplyDelete
  5. survivor btul ni... mujur tdo, klau dlm keadaan sdr msti lg truma... bc entry pn dh rasa brdebar2.... alhamdulillah ALLAH pnjng kn umur... trus mberi peluang mnjalani khidupn normal... syukur sgt2..

    ReplyDelete
  6. @mira; yup. betul tu. Alhamdulillah :)

    ReplyDelete

Makeover by Butterfly Project