Tuesday, June 21, 2011

Barli


aku suka sangat barli! tapi tak tahu pun khasiat betul2 dia. tahu bagus macam tu je laa.

so hari ni alang2 mama masak bubur barli, google skali khasiat dia; boleh share sekali :))


  • kaya dengan protein, vitamin, mineral dan asid amino yang pentingLebih penting lagi, barli adalah salah satu sumber yang kaya dengan serat larut (dikenali sebagai beta glucan) dan serat tidak larut.

  • membantu menurunkan kolesterol LDL

  • menstabilkan kandungan gula dalam darah, yang boleh memberi manfaat pesakit diabetes

  • mengurangkan risiko kanser, penyakit kardiovaskular dan diabetes jenis II.


senang je nak buat bubur barli - sama je macam buat air barli.

Basuh dan rendam barli untuk seketika. Masak barli bersama air dan gula di dalam periuk sehingga 1 jam atau lebih sehingga barli tu kelihatan putih serta air akan bertukar warna putih. Angkat. Boleh di minum secara suam-suam panas atau sejuk.


okay, selamat mencuba :)

6 comments:

  1. very cooling for out hot weather, dying of heat.

    ReplyDelete
  2. sedap ni... dulu msa kecik2 x suka langsung coz mcm brlendir tp skarng 1 peket tu layan sorang je... 1 periuk... eheheh

    esok pg2 nk masak barli la, nsb ada stock... marvalles ... nyum...nyum... >_<

    ReplyDelete
  3. @m!ra_mahara; sama la!! hehe. marvellous!

    ReplyDelete
  4. yeah..elok sangat la untuk PCL...'koles' kena control.

    ReplyDelete
  5. @[p@kcikLie] : [ mamaDiana]; yeah. cepat masak! huhu ;P

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...